Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kultovní reklamy: Český spot na Red Bull prolétl svět, doma nebodoval

  11:18aktualizováno  11:18
Animovaných reklam na energetický nápoj Red Bull vznikla celá řada, až na výjimky však v Německu. Českým tvůrcům reklamy se podařilo prorazit do světa se dvěma nápady. V jednom z nich dal nápoj člověku křídla, aby se mohl pomstít holubovi a pokálet ho.

Nápoj Red Bull se na českém trhu etabloval ve druhé půli 90. let. Značku měla na starost česká pobočka agentury Leo Burnett. Proslavená nápojářská firma jí svěřila rutinní, ale málo kreativní úkoly jako byla třeba výroba letáčků do obchodů a restaurací. Pro televizi pak adaptovala původní německé spoty.

„Pro takového klienta nám bylo líto jen adaptovat a začali jsme psát vlastní scénáře, které jsme posílali do německé centrální agentury,“ vzpomíná Martin Charvát, který měl tehdy v agentuře Leo Burnett na starosti klienta Red Bull.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Němci iniciativu uvítali, ale konkurence byla obrovská, podobným způsobem do německé centrální agentury přicházely nápady z celého světa.

Uchytily se jen dva nápady z české dílny. Jeden z nich nesl název Holub. Je to krátký animovaný příběh z roku 1999, ve kterém se na rameno člověka vykálí pták, po vypití Red Bullu ale hrdinovi narostou křídla a holubovi oplatí stejnou mincí.

Tato reklama z české hlavy kolovala po celém světě. Do agentury Leo Burnett chodily zprávy, když se objevila v Austrálii nebo v Jihoafrické republice.

„Tím, jak Red Bull expandoval na další trhy, udržela se ve světových médiích mnoho let. U nás skoro nikdo netušil, že je to reklama česká,“ popsal Charvát.

V národní reklamní soutěži Louskáček ale bodovat nemohla. Nesplňovala totiž základní podmínku, aby byla vyvinuta primárně pro český trh. Autoři tedy nemohli spot ani přihlásit.

Zabodoval i doktor Faust

Druhá reklama s českým původem, která se v Německu zalíbila, byl animovaný spot na motivy doktora Fausta. Ten po požití Red Bullu uletěl ďáblovi dírou ve stropě. Tato reklama se vysílala ve středoevropských zemích, kde je známá faustovská legenda.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.