Kultovní reklamy: Alkohol není váš kamarád. Fernet musel z obrazovek

  12:08aktualizováno  12:08
Spousta dobrých reklam provokovala, z obrazovek však musely zmizet jen některé. V jednom ze zakázaných spotů propagoval Sagvan Tofi fernet od Berentzenu. Alkohol zde sehrál roli „kamaráda do deště“, který má podržet zdrceného Tofiho, hrdinu stejnojmenného filmu z osmdesátých let.

„Když prší a svět vám připadá zlej, rozejde se s váma holka, i ta druhá, a nic se vám nechce, potřebujete někoho nebo něco, co vás podrží. Kámoše,“ vyzývá zdrcený Tofi.

Na spot, natočený v roce 2007 agenturou FCB Prague, se sešla řada stížností kvůli porušování etických pravidel. Začala se jím zabývat Rada pro reklamu i Rada pro rozhlasové televizní vysílání. Shodly se na tom, že reklama je nemravná. Televizní rada rozjela správní řízení, jehož výsledkem byla po několika letech potvrzená pokuta 100 tisíc korun.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

„Byla to výzva, která říkala ‚své problémy řešte panákem‘. Bylo to za hranou, neodpovídalo to etickému kodexu české reklamní praxe,“ říká odborník na reklamu a bývalý člen Rady pro reklamu Jiří Mikeš. Samotná reklama však byla kvalitní a dobře řemeslně zpracovaná.

Spot vznikl ve špatné době. V roce 2007 totiž v parlamentu a v části zdravotnické obce zaznívaly hlasy, aby se na lahve alkoholu umístila zdravotní varování, jako tomu je u cigaret. „Povedlo se to naštěstí zvrátit. Výrobci argumentovali studiemi o tom, že alkohol v malém množství pomáhá zdraví,“ vzpomíná Mikeš.

Agentura FCB Prague, která se rok po vysílání reklamy přejmenovala na Beans, se závěry radních nikdy nesouhlasila. Argumentovala tím, že mezi výrobci alkoholu není sama, kdo přišel s podobnými spoty. Žalobkyně se mimo jiné trefovala do reklamy na konkurenční fernet nazvané „Lipno“, ve které manžel vypustí svou ženu, která ho neustále napomíná (více o reklamách na Fernet Stock zde).

Snahy však byly marné a rada pokutu potvrdila.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Stát chce dostat matky do práce dotací. Investice se prý vyplatí

Ilustrační snímek

Z okrajových dětských skupin by se za dvě miliardy mohla stát náhrada školek pro nejmenší. Ministerstvo práce počítá se...

Zájem o životní pojistky přidusili lovci provizí. Teď se produkt vrací

Ilustrační snímek

Zájem o životní pojištění dlouhodobě klesá, a to zejména kvůli nejasným smluvním podmínkám a poradcům, jejichž hlavní...

Útok na modré zóny, sdílená auta chtějí parkovat levněji

V ulici Jaselská nedaleko Vítězného náměstí v Praze 6 jsou již v ulicích...

Modré zóny v Praze slouží od února nejen parkujícím rezidentům, ale i sdíleným vozům carsharingových firem. Díky...



Najdete na iDNES.cz