Kultovní reklamy: Svěrákova reklama na Saab se nikdy nevysílala

  11:45aktualizováno  11:45
Je to most, je to auto, je to věc... jsem to já? Reklama na Saab není nejslavnějším spotem, který natočil režisér Jan Svěrák. Uzavírá však plodné období jeho komerční tvorby v 90. letech. Natočil ji bez nároku na honorář a promítala se jen v autosalonech.

Jan Svěrák patřil v 90. letech dvacátého století k nejproduktivnějším reklamním tvůrcům, natočil několik slavných reklam. Zřejmě nejlépe si lidé vzpomenou na reklamu na prací prášek Lanza s chytlavým až iritujícím sloganem „O Lanza mia, o Lanza má,“ v níž Svěrák parafrázoval slavnou árii „O sole mio“.

Někdo si možná bude pamatovat spot na Mazdu Xedos, která v roce 1992 vyzdvihovala tichý chod motoru a reagovala na aféru s odposlechy na americké ambasádě.

Málokdo si ale pamatuje reklamu na Saab, která pochází z poloviny 90. let. Důvodem je, že spot se nikdy neodvysílal, automobilka jej odkoupila, ale pouštěla ho jen ve svých showroomech. Tato reklama tak trochu symbolizuje Svěrákův rozchod s reklamním světem, který pro něho přestal být prostorem, v němž se může naplno umělecky vyjádřit a vytvářet krátké, téměř filmové reklamy.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Reklama na Saab byla pro komerční využití možná až příliš subjektivní a niterná. Auto v ní projíždí zimní krajinou a holčička v rozhovoru hádá, na co otec myslí. Smí se ptát jen tak, aby bylo možné odpovědět ano a ne. Na konci se dozvídá, že myslel na ni. Hlasy namluvil Svěrák se svou dcerou.

O rok později se s reklamním světem Svěrák rozešel. „Z reklamy se stal velký byznys. Dnes už je čím dál těžší udělat reklamu, která by byla česká, vtipná, byl to kousek něčeho, za co bych se nestyděl,“ řekl v roce 1996 Svěrák v rozhovoru pro deník Právo.

Svou poslední reklamu Svěrák točil s další velkou postavou tuzemské reklamní tvorby Ivanem Zachariášem (autorem slavného spotu na Pilsner Urquell), za kamerou stál jeho věrný kolega F. A. Brabec. Spot přitom nevznikl na objednávku Saabu, autoři reklamu nejdříve natočili a potom ji nabídli automobilce. Ta ji levně odkoupila.

„Při vzniku reklamy neplatil Saab nic než přímé náklady, tvůrci ho natočili bez honoráře a jejich jedinou podmínkou bylo, že jim do reklamy nebude nikdo mluvit. Narodilo se tak malé filmové dílko, které téhož roku vzbudilo na mezinárodním festivalu reklamy v Cannes – Cannes Lions – lehký potlesk v auditoriu. Cenu si ale neodvezlo,“ píše Jaroslav Krupka ve své knize Reklama od pana Vajíčka po falešné Soby.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Zelení výrobci se poperou v aukcích, soláry však zůstanou mimo

Větrné elektrárny v Krušných horách.

Podíl elektrické energie vyrobené v „zelených“ elektrárnách se v Česku už téměř šest let nemění. Snaha o čistší výrobu...

Krácení pracovní doby firmy ohrozí, tvrdí průzkum. Odbory to považují za lež

Ilustrační foto - práce na PC

Téměř polovina větších firem je proti zkracování pracovního týdne, i kdyby zaměstnancům mohly adekvátně snížit mzdu....

Zdravě se mohou stravovat i psi. Firmy jim vyvařují z čerstvých surovin

Pražská firma Mixáno vyrábí čerstvé krmivo bez konzervantů pro psy.

Doby, kdy lidé krmili své mazlíčky zbytky od stolu a levnými granulemi, jsou pryč. Za čerstvé a kvalitní suroviny pro...

Najdete na iDNES.cz