Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kultovní reklamy: Pečený mops Bobík zastínil značku

  12:31
Vtip s nehodou v čínské restauraci, kdy kuchař ženě naservíruje jejího psího miláčka, zasáhla miliony lidí v Česku. Reklama patří k nejvýraznějším kouskům nového tisíciletí. Přesto podle mnoha mediálních odborníků nebyla úspěšná, propagovaná značka totiž zůstala ve stínu přílišné kreativity.

Spot, kterému se začalo prostě přezdívat „Bóbika“ a na jehož adresu směřovala celá řada hospodských vtipů a narážek, vznikl v roce 2003 v dílně agentury Leo Burnett. V té době byla na vrcholu a produkovala nejlepší české reklamy.

Herci Václav Rašilov a Barbora Halamová si v povedené, šikovně natočené a střižené reklamě zahráli zamilovaný pár na večeři v čínské restauraci. „Postaráte se mně o Bobíka?“ svěřuje žena do péče obsluze svého mopsíka v očekávání perfektního servisu. Šok přichází, když kuchař přinese na stříbrném podnose předkrm a odkryje pokličku. „Běžte raději tam, kde vám rozumí. Centrum.cz s inteligentním vyhledávačem,“ nabádá hlas na konci spotu.

Reklama s trochu morbidní, leč vizuálně nedořečenou pointou, byla velmi oblíbená a v následné vlně parafrází či narážek dokonce vznikla webová stránka Bobika.cz. Podle serveru Lupa později tuto doménu koupil majoritní vlastník konkurenčního portálu Seznam.cz Ivo Lukačovič.

Spot se však podle odborníků potýkal s jedním problémem - myšlenka zde podle názorů mnoha lidí z branže zabila značku a lidem v paměti zůstal jen silný příběh. Podle průzkumu společnosti OMD Snapshot pro týdeník Marketing & Media jen 20 procent lidí dokázalo reklamu přiřadit ke značce Centrum.cz.

„Problémem byl branding. Lidé si nepamatovali, o jakou značku jde a dodnes se tento spot na přednáškách dává jako příklad dobré kampaně, u které si však nikdo nevzpomene na značku,“ říká Miroslav Pomikal z agentury Young & Rubicam. Dovětek „jděte tam, kde vám rozumí“ byl od reklamy jakoby oddělený. „Pokud si někdy na otázku, jestli by daný příběh mohl být i u reklamy na jinou značku, odpovíte ano, pak je to špatně,“ dodává Pomikal.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Šovinistická však reklama podle odborníků nebyla, přestože na internetu najdeme komentáře lidí, kteří si to myslí. „Nikdo si na Radu pro reklamu nestěžoval,“ vzpomíná bývalý prezident rady Jiří Mikeš.

Zato na další reklamu na Centrum.cz, která už byla počinem agentury Kaspen, se snesla řada stížností. Agentura tehdy vyzvala lidi, aby posílali nápady, v nichž je pes Bobík likvidován všemi možnými způsoby. „Tento spot původní nápad nepřekonal,“ uvažuje Jaroslav Krupka ve své knize Česká reklama - Od pana Vajíčka po falešné soby.

Krupka také polemizuje s názorem, že dřívější reklama z čínské restaurace přebila svou kreativitou samotný produkt. „Domnívám se, že tato pověst reklamě křivdila. Ačkoli se portál Centrum nikdy nepřiblížil mnohem silnějšímu Seznamu a například svými inzertními výkony zůstával za svým známějším konkurentem zhruba na čtvrtině jeho výkonu, přece jen ho tato kampaň zařadila ve své době mezi nejrychleji rostoucí domény u nás,“ napsal.

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...