Kultovní reklamy: Plivanec na mnichovskou dohodu se líbil i Francouzům

  12:30aktualizováno  12:30
Připojení Sudet k nacistickému Německu obyvatelé Československa v roce 1938 těžce nesli. V oceněné nízkonákladové reklamě na Národní muzeum symbolizuje křivdu plivanec, kterým uklízečka vyleští vitrínu s originálem mnichovské dohody. V Česku spot ceny nezískal, zalíbil se ale v zahraničí.

Uklízečka a pamětnice nacistické okupace prochází potemnělé chodby Národního muzea a důsledně leští vitríny s vystavenými exponáty. U jedné se však zastaví, opatrně se rozhlédne do stran a na sklo plivne. Za ním totiž leží originál mnichovské dohody.

Právě na tento historický dokument zve lidi k návštěvě Národního muzea reklama z roku 2008. Spot vznikl v agentuře Euro RSCG (nyní Havas Worldwide) pod dohledem kreativního ředitele Edy Kauby.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

U nezávislých reklam si tvůrci mohou dovolit mnohem víc, z toho důvodu na ně také většinou pohlíží porota na festivalech přísněji. Přesto práce s názvem „Mnichov“ uspěla v zahraničí. Odnesla si Grand Prix ze slovinského festivalu Golden Drum, bronz z francouzského Cannes, zabodovala také v New Yorku. Možná trochu překvapivě v tuzemsku žádnou cenu nezískala.

„Nápad vznikl jako obvykle v rámci brainstormingu na terase. Na počátku byly flusance, plivající sochy a další nápady. Náš kreativní ředitel Eda Kauba pak přišel s nápadem, že by tam měla být uklízečka,“ popisuje Aleš Pokorný, který se na vzniku spotu podílel.

„Paní, která hraje v reklamě, se jmenovala Rakouská, noční natáčení pro ni bylo dost náročné a zřejmě v jeho důsledku nastydla a začala marodit,“ doplňuje podrobnosti vzniku reklamy Pokorný.

Mnichovskou dohodu o postoupení pohraničního území Československa Německu podepsal Adolf Hitler v září 1938 se zástupci Francie, Velké Británie a Itálie.

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Část exekucí lze zastavit, jen to lidé nevědí, prozradil v Rozstřelu expert

Expert na dluhovou problematiku Daniel Hůle v diskusním pořadu Rozstřel. (14....

Vánoce jsou obdobím klidu, ale zároveň i časem, kdy se Češi rádi zadlužují kvůli tomu, aby sobě nebo ostatním udělali...

Evropský úřad pro boj proti podvodům řeší střet zájmů ministra Tomana

Prezident potravinářské komory a kandidát na ministra zemědělství Miroslav Toman

Evropský úřad pro boj proti podvodům má na stole případ možného střetu zájmů kvůli dotacím na rodinné podnikání...

Karoq v Kvasinách skončí, Volkswagen tam začne montovat Passaty

Volkswagen Passat

Vedení Volkswagenu rozhodlo o zajímavé rošádě. Výrobu vozů rodiny Passat, která dlouho bývala vlajkovou lodí německého...

Najdete na iDNES.cz